Egy projekt tapasztalatai

2018. december 27.

Tagja vagyok egy szervezetnek, ahol nem olyan régen adtak egy feladatot minden csapatnak: készítsenek egy BMC-t az ötletükhöz. (részletesebben: mindenki egy csapat tagja és a cél, hogy megvalósítsunk egy ötletet, ehhez pedig időközönként szerveznek workshopokat és ehhez hasonló mérföldköveket tűznek ki)

Szóval mi az a BMC? Business Model Canvas. Lényege, hogy egy már meglévő vagy jövőbeli vállalkozás működését, felépítését egyetlen, áttekinthető „vásznon” jelenítjük meg, dolgozzuk ki. Később egy részletesebb üzleti terv alapjául is szolgálhat.

Tehát a mi ötletünkhöz is ki kellett egyet dolgoznunk, és nem igazán találtunk számunkra is megfelelő online eszközt hozzá, így végül egy online táblázatot szerkesztettünk közösen. Innen jött az ötlet, hogy miért ne csinálhatnék én is egy olyan platformot, ahol ki lehet tölteni egy BMC-t, majd meg lehet másokkal is osztani.

Szóval neki is álltam a tervezésnek: legelső változatban bőven elég egy tábla az adatbázisban, ami a kitöltött adatokat fogja tartalmazni. Szükséges egy szolgáltatásréteg, ami az adatok mentését, elérését, módosítását kezeli, illetve e fölé egy API réteg. Az egész implementálásához Spring keretrendszert használtam, amiből lett egy belső Tomcat szervert futtató Spring Boot alkalmazásom, ez szolgáltatja a REST API-t.

A felhasználói felület kialakításához Vue.js-t használtam, a modern CSS elemeit, gridet és flexboxot, illetve UX szemponjából is próbáltam odafigyelni a dolgokra… 🙂

Mivel az egészből egy futtatható valamit szerettem volna kihozni, így egy olyan megoldást kellett keresni, amivel a generált frontend fájlokat a backend tudja kiszolgálni. Szerencsére létezik erre egy projekt váz, amit fel is használtam.

Az a nagyon jó ebben az architektúrában, hogy külön lehet futtatni a backend oldalt a frontendtől, így sokkal egyszerűbben és gyorsabban lehet fejleszteni, hibákat keresni, tesztelni.

Miután elkészült ez a minimális funkcionalitással rendelkező app, ki kellett találni, hogy hol futtassam, ráadásul egy adatbázis is kellet. Végül a sok-sok opció közül talán a legegyszerűbbet választottam, azaz a Herokut. Én azt szeretem benne igazán, hogy gyorsan el lehet intézni mindent, és így mindenféle üzemeltetéssel kapcsolatos problémám megoldódik. Már az ingyenes verzióban is ad adatbázist (maximum 10 000 sor), illetve GitHub repository-val összekötve automatikusan települ egy új verzió az alkalmazásból minden push után. Jahh és lesz egy egyedi címe is az alkalmazásnak, herokuapp.com végződéssel.

Mivel én szerettem volna, hogy ez egy kicsit komolyabb projektnek tűnjön, így a fizetős verzió mellett döntöttem (havi 7 dollárért 0-24-ben fut az app, ingyenes esetén csak akkor, ha aktivitás van, és utána 30 percig), illetve szereztem hozzá egy domain címet is.

Na és ilyen hosszú felvezetés után itt elérhető a dolog: businessmodelcanvas.io

Amint látható készítettem egy minimális landing page-t is, ahol egy pár szóban be is mutatom az eszközt.

Innen át lehet jutni a szerkesztési felületre, ahol a canvast kitöltve, azt el lehet menteni. Mentés után feljön egy ablak, amiben két címet kap a felhasználó. Kap egy publikus címet, amit bárkivel megoszthat, ezen keresztül tekinthető meg a kitöltött BMC. A másik link egy tokent tartalmaz, amivel visszajuthat a felhasználó a szerkesztési módba. Itt újabb mentés után visszakapja újra a korábbi publikus címet és egy új tokent is, ezzel az első token természetesen érvényét veszti.

Azért alakítottam így ki, mert a legelső (MVP) változatban nem szerettem volna még felhasználói fiókokkal foglalkozni, jelszavakat kezelni, stb. Majd a következő verzióban.

Amit még terveznék, hogy valamilyen értelmes módon exportálható legyen a canvas, pl legyen jól (festéktakarékosan) nyomtatható (ehhez egy nyomtatáshoz meghatározott css kell) vagy esetleg Excelbe, Wordbe menthető.

Mivel ez egy online tool, így ha sok-sok ember elkezdené használni, akkor talán még valamilyen hirdetési rendszert is érdemes lenne bevonni, minimális bevétel reményében. Jelenleg csak egy Buy me a coffe gombot tettem, azt isjól elrejtve az információ ablakba.

Próbáltam egy jól kinéző, könnyen használható felületet kialakítani, amit még mobilon is lehet használni, de azért természtesen van még mit rajta javítani…. 🙂

Összességében egy gyorsan összedobható, mindenki által elérhető eszköz lett belőle, ami reményeim szerint sokak számára hasznos lesz. 🙂

2 hozzászólás

  • Igényes, jól összerakott munka. A mobil verzió valóban nem a legjobb, de a desktop verzió nagyon tetszik. Gratulálok! Főleg azért, mert befejezted. Rengeteg embernek időközben elfogy a motivációja és félbehagyja az ötlete megvalósítását.

    A forráskódot esetleg meg lehet tekínteni Githubon (vagy máshol)?

Hozzászólás a(z) fejlesztő lány bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük